Een anchor tekst (ankertekst, linktekst) is de tekst waaronder een hyperlink verborgen zit. In andere woorden: het is een klikbare tekst in een artikel. Als je op deze tekst klikt, word je naar een andere pagina of website geleid. Anchor teksten worden veel gebruikt in linkbuilding en zijn daarom heel belangrijk bij je SEO (Search Engine Optimization).
Nog niet duidelijk wat een anchor tekst is? In de vorige alinea waren de anchor teksten ‘hyperlink’, ‘linkbuilding’ en ‘SEO.’
Een anchor tekst helpt zoekmachines te begrijpen waar de gelinkte pagina over gaat. Dit kan bijdragen aan de relevantie en ranking van de pagina in zoekresultaten. Het is daarom de bedoeling dat een anchor tekst past bij de pagina waarnaar hij linkt. De anchor tekst ‘T-shirts’ is bijvoorbeeld niet passend als de link naar een pagina over broeken leidt.
Als een anchor tekst helemaal niet aansluit bij de pagina waarnaar hij linkt, kan dit een negatieve impact op de SEO van die pagina hebben. Overmatig gebruik van misleidende of onnauwkeurige anchor teksten kan door zoekmachines als een vorm van manipulatie worden gezien, wat kan leiden tot strafmaatregelen zoals lagere rankings. Daarnaast wordt de waarde van de link meestal minder als zoekmachines ontdekken dat de anchor tekst niet relevant is. Daardoor gaat het SEO-voordeel verloren.
Anchor teksten met interne links helpen zoekmachines om de structuur van je website te begrijpen. Daarnaast is het goed om relevante interne links in je websiteteksten te plaatsen, omdat je hiermee de gebruiker helpt om door je website te navigeren. Dit draagt bij aan een positieve User Experience (UX) van je website, waarvan we weten dat die goed is voor je organische posities binnen Google en andere zoekmachines.
Om je website te optimaliseren met SEO, is het belangrijk dat je beschrijvende en relevante termen gebruikt. De anchor tekst waarop een gebruiker klikt, moet duidelijk aangeven waar de link naartoe leidt. Vermijd generieke termen en zorg dat de anchor tekst past binnen de context van de omliggende tekst.
“Anchor teksten zijn niet alleen belangrijk om zoekmachines een duwtje in de goede richting te geven, maar ook om bezoekers te leiden naar de juiste pagina.” - Jesper Roseboom, SEO-specialist
Net als bij desktop content, helpen anchor teksten in mobiele content de zoekmachines te begrijpen waar een gelinkte pagina over gaat. Dit is belangrijk voor de organische positie van je zoekresultaten. Daarnaast is het belangrijk dat mobiele gebruikers je website makkelijk kunnen navigeren. Zoekmachines zoals Google hechten daar veel waarde aan. Duidelijke en relevante anchor teksten helpen gebruikers snel te begrijpen waar een link hen naartoe zal brengen en dragen daarom positief bij aan de gebruikerservaring.
Ook bij SEA (Search Engine Advertising) spelen ankerteksten een rol, hoewel de context en toepassing enigszins verschillen van die bij SEO. Enkele manieren waarop ankerteksten een rol spelen bij SEA zijn:
Anchor teksten op de landingspagina’s van advertenties zijn belangrijk. Ze moeten gebruikers duidelijk maken wat ze kunnen verwachten als ze op interne links klikken, wat helpt om de gebruikerservaring te verbeteren en de kans op conversies te verhogen.
In zoekmachineadvertenties - zoals die van Google Ads - wordt de zichtbare linktekst (display URL) soms gezien als een vorm van anchor tekst. Hoewel het niet precies hetzelfde is, vervult het een vergelijkbare functie door gebruikers te informeren over waar de klik hen naartoe leidt.
De zichtbare URL in een advertentie moet relevant en duidelijk zijn. Dit helpt gebruikers te vertrouwen dat de link hen naar de juiste pagina zal brengen, vergelijkbaar met de rol van anchor tekst in organische zoekresultaten.
Sitelink-extensies in advertenties bevatten ook anchor tekst. Deze extensies bieden extra links naar specifieke pagina’s op de website. De anchor tekst in sitelink extensies moet duidelijk en relevant zijn om de klikfrequentie te verhogen.
Wil je meer weten over anchor teksten? Ben je benieuwd hoe onze SEO-, SEA- en contentspecialisten deze teksten toepassen in jouw online marketingcampagne? Of heb je hulp nodig bij het toevoegen van anchor teksten aan jouw website? Neem dan contact met ons op via ons vaste nummer +31 (0)229 763 561, of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. We helpen je graag!
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!