Wat is interne concurrentie?

Interne concurrentie is een verschijnsel in de online marketing die plaatsvindt wanneer pagina's op dezelfde website te veel op elkaar lijken. Hierdoor kunnen ze elkaar in de weg zitten bij het verschijnen in zoekmachineresultaten. Dit staat ook bekend als 'Keyword Cannibalization' en gebeurt omdat Google onvoldoende kan bepalen welke pagina beter is - inhoudelijk lijken ze te veel op elkaar.

Hoe werkt interne concurrentie?

Als je bijvoorbeeld fietsen verkoopt en veel blogs over fietsen schrijft met het idee om beter gevonden te worden in zoekmachines, werkt dat vaak niet zoals je denkt. Het zoekalgoritme heeft twee problemen met deze aanpak:

  1. Zoekmachines laten niet te veel gelijke resultaten van dezelfde site zien. Dus, zelfs al heb je veel pagina's over fietsen, zullen er maar een paar hoog scoren;
  2. Als je veel pagina's hebt die op elkaar lijken, moeten ze de aandacht van zoekmachines en bezoekers delen. Hierdoor krijgt elke pagina minder bezoekers en dat betekent minder zichtbaarheid.

Dit probleem - genaamd interne concurrentie - vindt plaats als je dezelfde of overeenkomende content op verschillende pagina’s plaatst. Dit kan ervoor zorgen dat je pagina's juist lager gaan scoren in plaats van hoger.

Hoe ga je interne concurrentie tegen?

Wanneer verschillende pagina's van jouw website hetzelfde proberen te bereiken met dezelfde zoekwoorden, kan dit problemen geven met zoekmachines. Hier zijn wat manieren om dit probleem op te lossen:

  • Toepassen van canonical tags: als je meerdere pagina's hebt met vergelijkbare inhoud die naast elkaar kunnen bestaan, zoals productpagina’s in meerdere categorieën, gebruik dan een canonical tag om zoekmachines aan te geven welke pagina geïndexeerd dient te worden. Dit voorkomt dat je eigen pagina's met elkaar concurreren in de zoekresultaten. Het is wel een suggestie en kan genegeerd worden door Google;
  • Gebruik van 301-redirects: als verschillende pagina's hetzelfde zoekwoord gebruiken en direct met elkaar concurreren, en je de inhoud kunt samenvoegen op één pagina, overweeg dan een 301-redirect. Hiermee stuur je bezoekers en zoekmachines permanent door naar de pagina die het meest relevant is of het beste presteert. De oude pagina is dan niet meer bereikbaar. Dit is een stap verder dan het gebruik van canonical tags en zorgt ervoor dat de boodschap volledig op één pagina wordt overgebracht;
  • Toewijzen van specifieke zoekwoorden: wijs elke pagina op je website een eigen, specifiek zoekwoord toe. Dit maakt elke pagina uniek, voorkomt dat ze met elkaar concurreren en verlaagt de kans op inhoudsoverlapping;
  • Inhoud samenvoegen: denk erover na om pagina's die met elkaar concurreren samen te voegen tot één sterke pagina die het onderwerp volledig behandelt. Dit kan de autoriteit van die pagina versterken en de onderlinge concurrentie verminderen;
  • Interne linkstructuur verbeteren: zorg dat de interne links op je website wijzen naar de pagina's die het belangrijkst zijn voor bepaalde zoekwoorden. Dit helpt zoekmachines te bepalen welke pagina's het meest relevant zijn voor specifieke zoekvragen;
  • Website herstructureren: als je veel last hebt van zoekwoordkannibalisatie, is het misschien tijd om je website opnieuw in te delen met duidelijke thema's of onderwerpen, waarbij elke sectie zijn eigen unieke zoekwoorden heeft.

Kun je interne concurrentie voorkomen?

Om hoog te komen in de zoekresultaten voor een thema zoals 'racefiets', is het slim om meerdere pagina's te hebben die hierover gaan. Maar je wilt natuurlijk voorkomen dat meerdere pagina’s om een positie op hetzelfde zoekwoord of dezelfde zoekterm gaan concurreren. Zorg er daarom voor dat elke pagina een andere reden heeft waarom iemand zou zoeken. Begin met grondig onderzoek naar zoekwoorden over het onderwerp waarop je beter gevonden wilt worden. Iemand die zoekt naar 'beste racefiets 2024' heeft een andere intentie dan iemand die ‘racefiets kopen' intikt, dus zullen de zoekresultaten ook heel anders zijn. Het is dus mogelijk om twee aparte pagina's te maken die elk over een van deze onderwerpen gaan, zonder dat die met elkaar concurreren.

Interne concurrentie & SEO

Interne concurrentie kan effect hebben op je zichtbaarheid in de zoekresultaten van zoekmachines (SEO). Het maakt het voor de zoekmachines lastig om te beslissen welke pagina's ze moeten laten zien, wat niet helpt om beter gevonden te worden. Dit probleem moet je niet negeren, want hierdoor kun je je doelgroep minder goed bereiken, wat effect heeft op je omzet. Een van onze SEO-specialisten kan je daarom helpen.

Vind je interne concurrentie met SEO-tools

Er zijn veel online SEO-tools en programma's beschikbaar die helpen bij het bijhouden van zoekwoordposities. Deze kunnen nuttig zijn om interne concurrentie op je website te identificeren. Populaire tools zoals Ahrefs en Semrush bieden meestal wekelijkse of maandelijkse updates over je ranking. Je kunt ook Google Search Console (GSC) gebruiken om interne concurrentie op te sporen. Gebruik het 'Prestaties'-rapport, stel het in op 28 dagen en filter op een specifieke zoekterm om te zien of er interne concurrentie is. Kijk naar de pagina's die in die periode zijn getoond in zoekresultaten. Als er meerdere pagina's verschijnen, kan dit een indicatie zijn van interne concurrentie. Het is dan goed om dit zelf te controleren.

Een SEO-spider zoals ScreamingFrog kan ook helpen bij het voorkomen van interne concurrentie. Gebruik deze tool om je website te scannen op 'duplicate content'. Controleer belangrijke elementen zoals H1-koppen, titeltags, URL's, en de inhoud zelf. Zelfs kleinere details, zoals alt-teksten bij afbeeldingen, zijn belangrijk om te bekijken.

Wil je meer weten over interne concurrentie?

Heb je interesse in hoe Semwerkt jou kan helpen bij het voorkomen of aanpakken van interne concurrentie? Neem contact met ons op! Je kunt ons bellen op +31(0)229 763 561 of een e-mail sturen naar info@semwerkt.nl. Onze experts zijn er om je te helpen!

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!