De principes van Cialdini zijn zeven begrippen die vooral in marketing en communicatie worden toegepast. Ze helpen je begrijpen hoe je met subtiele psychologische triggers mensen beïnvloedt en zo hun gedrag manipuleert. Door de principes toe te passen, kun je je doelgroep bijvoorbeeld overtuigen om bepaalde beslissingen te nemen, zoals het doen van een aankoop, het inschrijven voor een dienst, of het aangaan van een andere vorm van betrokkenheid.
De 7 principes van Cialdini vallen onder neuromarketing (het toepassen van inzichten uit de neurowetenschap om te begrijpen hoe consumenten onbewust beslissingen nemen en hoe marketingstrategieën daarop kunnen inspelen om gedrag te beïnvloeden).
Als iemand iets ontvangt, voelt hij zich daarna verplicht iets terug te doen. Dit principe pas je in marketing toe door iets gratis aan te bieden, zoals een sample of korting, wat je potentiële klant motiveert om iets terug te geven (bijvoorbeeld een e-mailadres of zelfs een aankoop).
Wanneer iemand je leuk of aardig vindt of een verbintenis met je voelt, zegt die persoon sneller ‘ja’ als je iets vraagt. Daarom is het belangrijk om iedere vorm van communicatie met je doelgroep (oftewel je content) sympathiek en vriendelijk te houden. Ook een actief social media-account creëert een verbintenis.
Als iemand niet zeker weet wat hij moet doen (omdat hij bijvoorbeeld over een aankoop twijfelt), kijkt hij naar de rest. Positieve klantbeoordelingen op verschillende websites, inclusief je eigen site en Google-reviews, zijn daarom heel belangrijk.
Als je veel kennis hebt, is je doelgroep geneigd naar je te luisteren. Door bijvoorbeeld certificeringen, titels of aanbevelingen van deskundigen te tonen, kun je de geloofwaardigheid van je bedrijf vergroten.
Wanneer iets moeilijk te verkrijgen is, zien mensen het als waardevoller en handelen ze sneller. Dit principe pas je toe door bijvoorbeeld een beperkte voorraad of tijdsgebonden aanbiedingen te benadrukken.
Als iemand ergens mee begint, wil hij het meestal graag afmaken. Wanneer iemand bijvoorbeeld een offerte aanvraagt voor een product, is de kans groter dat hij het product ook echt zal kopen.
Als iemand een groepsgevoel met je deelt, wil hij sneller iets voor je doen. Mensen zijn namelijk sociale dieren en hebben graag een gevoel van verbondenheid en gedeelde identiteit. Je kunt een groepsgevoel creëren door een community op te bouwen aan de hand van je merkidentiteit, bijvoorbeeld via social media of door een forum te beginnen.
“We houden onszelf allemaal van tijd tot tijd voor de gek om onze gedachten en overtuigingen consistent te houden met wat we al hebben gedaan of besloten” - Robert Cialdini, Psychology of Persuasion
De principes van Cialdini zijn op veel verschillende manieren toepasbaar. Bedrijven gebruiken deze principes om hun producten of diensten aantrekkelijker te maken en om klanten te stimuleren tot actie over te gaan. In situaties waarin onderhandelingen plaatsvinden - zoals bij zakelijke deals - kunnen de principes van wederkerigheid en consistentie worden gebruikt om een gunstige uitkomst te bereiken. Non-profitorganisaties gebruiken vaak het principe van wederkerigheid door een klein cadeau te geven in ruil voor een donatie.
Bij online marketing worden de principes van Cialdini toegepast in onder andere webdesign en e-commerce, om de conversiepercentages te verhogen. Ook bij het schrijven van content voor je website zijn de principes van Cialdini belangrijk.
Wil je meer weten over de 7 principes van Cialdini, of wil je dat onze specialisten jouw content met deze principes optimaliseren? Neem dan contact met ons op!
Tel: +31 (0)229 763 561
Mail: info@semwerkt.nl
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!