International SEO - ook bekend als internationale zoekmachineoptimalisatie - is het optimaliseren van je website zodat het voor zoekmachines (zoals Google) duidelijk is op welke landen jouw bedrijf zich richt en welke talen je voor je bedrijf gebruikt. Door international SEO toe te passen, vergroot je de zichtbaarheid van je website in verschillende markten en verbeter je je vindbaarheid voor internationale zoekopdrachten. International SEO zorgt ervoor dat je website organisch zoekverkeer uit meerdere landen aantrekt.
Zoekmachines zoals Google gebruiken verschillende bronnen om je locatie te bepalen en resultaten op je locatie en taal af te stemmen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van wifi-netwerken en mobiele netwerken in je buurt. In je settings/instellingen kun je je locatiegeschiedenis beheren en kiezen of je Google-account of apparaten de locatiegeschiedenis kunnen melden bij Google
International SEO laat zoekmachines weten dat je website content heeft die geschikt is voor zoekers in een specifiek land, of voor gebruikers die producten of diensten zoals die van jou zoeken in een bepaalde taal. International SEO omvat het gebruik van hreflang-tags, URL-structuren en andere lokaliseringsignalen (zoals taalgebruik).
Hreflang-tags zorgen ervoor dat de zoekmachine weet voor welke taal en welke regio je website is bedoeld. Door de hreflang-tag worden alle taalvarianten van een URL in de broncode van je website geplaatst.
De URL-structuur is de manier waarop de informatie in je URL wordt gecategoriseerd en georganiseerd. De URL-structuur maakt het voor gebruikers makkelijk om pagina’s in je website te vinden.
Door je website en de content op je website te optimaliseren met international SEO, verbeter je de zichtbaarheid van je product of dienst op de wereldmarkt. International SEO is dan ook een geweldige manier om je bedrijf te laten groeien. Daarnaast geeft international SEO je soms een voorsprong op je concurrenten. Is de website van je concurrent niet geoptimaliseerd voor een bepaald land of een bepaalde taal, maar die van jou wel? Dan loop je voor! Wil je je bedrijf in andere landen vestigen, dan zet je international SEO in. De verbeterde gebruikerservaring op globaal niveau geeft jouw bedrijf de kans om uit te groeien tot een wereldwijd merk. Dit resulteert als het goed is in meer terugkerende klanten en een hogere omzet.
Een SEO-strategie die succesvol is in bijvoorbeeld Nederland, werkt niet in een land als Zuid-Afrika of Brazilië. Dit komt door de verschillen in cultuur en taal. Daarom laten sterke international SEO-strategieën ruimte over voor aanpassingen op basis van de regio of het land waarvan bewoners de content zullen lezen.
Om succesvol te zijn in international SEO moet je rekening houden met de culturele verschillen in elke taal of elk land waar je content voor schrijft of maakt. Het is belangrijk om je content te lokaliseren in plaats van alleen te vertalen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je doelgroep aankopen kan doen in zijn nationale valuta (euro, dollar, pond). Ook wordt er van je verwacht dat je vragen beantwoordt in de moedertaal van je bezoeker – en binnen diens culturele context.
International SEO is essentieel om je bedrijf naar de wereldwijde markt te brengen. Het optimaliseren van je content voor verschillende landen versterkt namelijk je merkimago, genereert meer leads en verhoogt als alles goed gaat het aantal wereldwijde conversies. Om ervoor te zorgen dat je niets over het hoofd ziet, hebben we een checklist samengesteld voor je international SEO-strategie:
Wil je meer weten over international SEO of wil je voor je bedrijf een international SEO-strategie opzetten? Bij Semwerkt helpen we je graag! Neem tijdens kantooruren contact met ons op door te bellen naar 0229 - 763 561 of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl.
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!