Clickbait is het gebruik van een sensationele, misleidende titel bij een artikel of video op het internet. Het doel van clickbait is de lezer op je content te laten klikken en zo meer ad-revenue (inkomsten uit advertenties) te genereren. Clickbait wordt veel ingezet op websites zoals YouTube en TikTok, op sociale media zoals Facebook en Twitter en op nieuwswebsites. Een veelgebruikt voorbeeld van clickbait is ragebait, met als doel de lezer (of kijker) op voorhand boos te maken over een onderwerp.
Clickbait volgt over het algemeen een aantal vaste formules:
In 1833 bevatte kranten voornamelijk praktische content. Benjamin Day besloot echter zijn krant - the New York Sun - voor een lagere prijs te verkopen, zodat hij meer klanten kon trekken. Hoe maakte hij het verschil in omzet goed? Met advertenties!
Maar om zijn krant te blijven verkopen, moest hij wel iets speciaals aanbieden. Lezers hadden natuurlijk geen interesse in alleen maar advertenties. Daarom besloot Day zijn krant te vullen met sensationele en schandalige verhalen. De eerste krant waarbij hij dit toepaste, had verhalen over moorden en chaos op de voorpagina. Later gaf Day ook artikelen over vreemde wezens op de maan uit. Het maakte Day niet uit of de verhalen in zijn krant wel of niet echt waren, zolang hij maar werd verkocht.
Laten we doorspoelen naar 2006: het internet was dé nieuwe manier om informatie te verspreiden en werd dan ook veelvuldig ingezet om nieuws te lezen en te delen. De term clickbait werd voor het eerst gebruikt in een blogpost geschreven door Jay Geiger. Hij beschreef elementen zoals titels en afbeeldingen die waren ontworpen om mensen op een link te laten klikken. Vaak was de content vervolgens niet zo interessant of shockerend als de titel je had doen geloven.
Clickbait wordt op verschillende platforms nog steeds veel gebruikt. Je komt waarschijnlijk dagelijks clickbait tegen.
Gebruik je het internet, dan is het heel waarschijnlijk dat je clickbait meerdere malen per dag tegenkomt. Clickbait-titels, -afbeeldingen en -video’s zijn te vinden op onder andere:
Hebben we het over clickbait, dan denken veel mensen sneller aan video’s dan aan advertenties of artikelen. Dit komt door een meme die een tijd op (voornamelijk) YouTube rondging, waarin influencers hun video een titel die duidelijk clickbait was gaven en er vervolgens een versie van “(REAL) (NOT CLICKBAIT)” achter zetten. Denk bijvoorbeeld aan titels zoals:
Omdat deze manier van titels schrijven zo vaak werd gebruikt, gingen mensen het ook als grapje doen wanneer de titel verder heel normaal was, wat leidde tot titels als:
Clickbait trekt lezers en maakt bepaalde content populair, maar er zit ook een groot nadeel aan: fake news. Het internet staat vol met berichten die zijn geschreven met als doel sensationeel te zijn, maar die daardoor niet 100% waar zijn. Nepnieuws, dus. Fake news beïnvloedt de manier waarop mensen denken en zorgt ervoor dat we ons vertrouwen in de journalistiek, overheid of wetenschap verliezen. Het is daarom belangrijk om fake news en valse informatie te leren herkennen.
De vluchtigheid van sociale media maakt het moeilijk om altijd kritisch naar informatie te kijken. We oordelen eigenlijk zonder nadenken of we iets geloven of niet. Daardoor trappen we best snel in fake news, zeker als we er niet veel ervaring mee hebben. Gelukkig zijn er manieren om te controleren of iets echt waar is of niet. Zoek als je twijfelt altijd de antwoorden op de volgende vragen:
Let op: ragebait wordt steeds vaker ingezet. Dit gebeurt niet alleen op sociale media, maar ook op nieuwssites.
Ragebait (of rage farming) is een term die refereert aan clickbait die specifiek is bedoeld om je boos te maken, nog voordat je iets leest of kijkt. In het nieuws wordt dit fenomeen steeds vaker gebruikt, meestal op een subtiele manier. Voorbeelden zijn:
Natuurlijk wordt ragebait niet alleen op nieuwssites ingezet. Vaak zijn voorbeelden op sociale media een stuk opvallender. Een blog titel geeft dan bijvoorbeeld een controversiële mening of benoemt feiten waarvan je weet dat ze niet kloppen.
Of clickbait goed of slecht is, verschilt erg. In het nieuws kan het bijvoorbeeld ook goed zijn, omdat meer mensen op een artikel klikken en daardoor de echte informatie in dat artikel sneller wordt verspreid. Toch heeft clickbait ook veel nadelen, want mensen lezen steeds minder vaak een volledige tekst. Zij zien de titel van een tekst en nemen die voor waar aan. Daarnaast werkt clickbait in advertenties en op sociale media mee aan het verspreiden van valse informatie.
Het is mogelijk om clickbait in te zetten in je online marketingcampagne, bijvoorbeeld als je blogs schrijft. Verkoop je bedden, dan kun je bijvoorbeeld blogs met titels als “zo vind je het beste matras” of “je gelooft niet hoe dit kinderbed eruit ziet” gebruiken. Wel raden we af ragebait in te zetten. Mensen die al boos zijn voordat ze je blog lezen, zullen je producten of diensten waarschijnlijk niet kopen.
Wil je meer weten over clickbait en online marketing? Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561 of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. Wij weten alles! (real) (not clickbait).
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!