Een conversie is een actie op een website waarvan je wilt dat bezoekers die uitvoeren. Het gaat vaak om een aankoop in een webwinkel, maar het kan ook om andere acties gaan, zoals:
Om vast te stellen of je pagina of website conversies behaalt, stel je specifieke conversiedoelen (zoals de bovenstaande) op. Deze doelen kunnen gelden voor de gehele website of voor individuele pagina's.
De gemiddelde conversieratio (percentage websitebezoekers die een conversie behaalt) blijft al jaren rond de drie tot vier procent steken, al hangt dit percentage sterk af van je branche. Dit betekent dat als je een conversiepercentage van vijf procent of meer behaalt, je het bovengemiddeld goed doet. Het is dus niet alarmerend als negentien van de twintig bezoekers geen aankoop doen - je conversieratio is nog steeds goed.
In vergelijking met fysieke winkels, hebben webwinkels een relatief laag conversiepercentage. Dit komt deels door de extra inspanning die van fysieke shoppers wordt gevraagd. Wanneer je een fysieke winkel binnenloopt en een aantal spijkerbroeken uitkiest, is de kans groot dat je er een koopt om niet hetzelfde proces in meerdere winkels te moeten doorlopen. In het geval van webwinkels bezoeken mensen vaak meerdere online winkels voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Ook weet je bij een fysieke winkel precies wat je koopt, terwijl je online je keuze op foto’s moet baseren. Tot slot kun je online makkelijker prijzen en service vergelijken. Het is daarom goed als je hoog in de organische zoekresultaten van een zoekmachine staat. Dit kan zorgen voor meer vertrouwen bij potentiële klanten.
Online marketing helpt je op de volgende manieren met het opbouwen van klantvertrouwen:
Als klanten van je e-commercebedrijf vertrouwen in je webshop hebben, is de kans groter dat zij overgaan tot conversie.
Als je je klanten tot een conversie wilt overhalen, is je content heel belangrijk. Met name een goede CTA (Call to Action) mag niet ontbreken. Een voorbeeld van een goede CTA is:
Onze ervaren specialisten helpen je graag. Neem contact met ons op via ons vaste nummer +31 (0)229 763 561 of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl, dan gaan we binnenkort met elkaar in overleg!
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!