Bing is de zoekmachine van Microsoft die in 2009 online is gegaan. De dienst werkt op een manier die vergelijkbaar is met Google. Organische zoekresultaten worden op basis van relevantie en autoriteit weergegeven en bovenaan de pagina worden ook advertenties getoond. Ondanks de inspanningen van Microsoft om Bing populair te maken, gebruikte minder dan 4% van de Nederlanders in 2022 deze zoekmachine. Dit in vergelijking met Google Search, dat op dat moment door maar liefst 93% van Nederland werd gebruikt (bron).
Hoewel Bing pas in juni 2009 officieel werd gelanceerd, kwam Microsoft al in 1998 met een eerste zoekmachine: MSN Search. In eerste instantie toonde MSN Search alleen zoekresultaten van andere zoekmachines, maar dit veranderde geleidelijk aan naar eigen zoekresultaten. Om MSN Search te vervangen, lanceerde Microsoft in maart 2006 vervolgens de zoekmachine Windows Live Search. Het doel was om een groter aandeel in de online zoekmarkt - die op dat moment door Google en Yahoo! werd gedomineerd - te krijgen. Dit doel werd niet behaald en in 2009 verving Microsoft Windows Live Search met Bing.
Op veel Windows-computers staat Bing als standaard zoekmachine ingesteld. Als je een zoekopdracht in de adresbalk van je browser typt, krijg je resultaten van de Bing-zoekmachine te zien. Als Bing niet je standaard zoekmachine is, moet je eerst naar www.Bing.com gaan om daar je zoekopdracht in de zoekbalk in te typen. Wat Bing van andere zoekmachines onderscheidt, is dat de zoekmachine je (nog voordat je zelf iets intypt) suggesties geeft voor trending zoekopdrachten. Bovendien kun je via Bing direct zoeken naar artikelen op Wikipedia, zonder naar de Wikipedia-pagina te gaan. Door simpelweg je zoekopdracht gevolgd door "wikipedia" in te typen, krijg je direct de informatie te zien die je zoekt.
Op 7 februari 2023 kondigde Microsoft aan dat het taalmodel van ChatGPT aan Bing zou worden toegevoegd. Bing Chat was in eerste instantie alleen op aanvraag beschikbaar voor een aantal testers, maar inmiddels kan iedereen die de Bing zoekmachine gebruikt ook van Bing Chat gebruikmaken. Het idee achter Bing Chat is dat je op een meer natuurlijke manier antwoorden op je vragen kunt zoeken door middel van een gespreksinterface. Bing Chat is echter verre van perfect en kapt in sommige gevallen gesprekken af of zoekt zelfs ruzie met gebruikers (al is dit voorbeeld anekdotisch, zoals te zien in: bron 1, bron 2, bron 3).
Om van Bing Chat gebruik te maken, typ je eerst een zoekopdracht in de zoekbalk van Bing. Vervolgens klik je op het tabblad “Chat”.
In sommige gevallen krijg je dan de volgende pop-up (een bericht dat verschijnt zonder dat je een pagina verlaat) te zien:
Om van Bing Chat gebruik te maken, moet je namelijk via de browser Microsoft Edge zoeken. Zoek je al via Microsoft Edge? Dan opent je browser de chatmodus direct nadat je op het tabblad “Chat” klikt. In plaats van organische zoekresultaten zoals je die waarschijnlijk kent, geeft Bing Chat je dan kort en bondig informatie over je zoekterm.
Wil je meer weten? Dan is het makkelijk om op één van de gesuggereerde vragen te klikken of om zelf een vervolgvraag te stellen.
Verder kun je de websites waarvan Bing Chat de informatie haalt bezoeken door op de links achter het kopje “meer informatie” te klikken.
Bing is (net als iedere andere zoekmachine) een stuk minder populair dan Google Search. Toch heeft een hoge organische positie in Bing wel degelijk waarde. Als je snel wordt gevonden in verschillende zoekmachines, bouw je vertrouwen op bij potentiële klanten. Bovendien wordt Bing veel gebruikt door onder andere senioren. Is deze doelgroep relevant voor je bedrijf? Dan kan het goed zijn om hoog in de zoekresultaten van Bing te staan.
Het optimaliseren van je website voor zoekmachines heet Search Engine Optimization (SEO). SEO-specialisten richten zich niet alleen op de technische aspecten van je website, maar ook op de kwaliteit van de content die je plaatst. Contentspecialisten helpen hierbij door bestaande content te verbeteren of nieuwe content te schrijven.
Naast organische resultaten vind je op het moment dat je in Bing iets opzoekt advertenties. Bing Ads zijn vergelijkbaar met Google Ads, al is het bereik kleiner.
Net als in Google Search het geval is, verschijnen advertenties in Bing bovenaan de pagina op het moment dat je een relevante zoekopdracht invult. De advertenties zijn herkenbaar aan het woordje “Ad” dat voor de metadescriptie is te zien.
Wil je meer informatie over het optimaliseren van je website voor en het adverteren in zoekmachines zoals Bing? Neem dan gerust contact met ons op! Wij zijn op werkdagen tussen 9:00 uur en 17:00 uur bereikbaar via ons vaste nummer +31(0)229 763 561. Verder kun je een e-mail sturen naar info@semwerkt.nl. Onze specialisten helpen je graag verder!
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!