Artificial Intelligence (AI) is de Engelse term voor Kunstmatige Intelligentie. AI verwijst naar systemen die intelligent gedrag vertonen door hun omgeving te analyseren, en die zelfstandig acties ondernemen om specifieke doelen te bereiken.
AI omvat technieken zoals Machine Learning en Deep Learning. Deze technologieën verbeteren de efficiëntie en nauwkeurigheid in diverse sectoren, zoals gezondheidszorg en transport. In de online marketingbranche wordt AI vooral ingezet bij data-analyse, contentcreatie en contentoptimalisatie, advertentiebeheer, in de e-mailmarketing en als chatbot in de klantenservice.
Op dit moment zijn er verschillende AI-programma’s in de omloop. Het is onmogelijk hier in een artikel zoals deze een complete lijst van te maken, maar een aantal gangbare voorbeelden zijn:
De term Artificial Intelligence werd in 1956 geïntroduceerd tijdens een conferentie aan Dartmouth University. Sindsdien zijn AI en datamanagement samen geëvolueerd. AI heeft grote hoeveelheden data nodig voor robuuste analyses, terwijl datamanagement AI gebruikt om deze data efficiënt te verwerken. De ontwikkeling van AI liep synchroon met de vooruitgang in computerkracht en databasetechnologie.
Moderne bedrijfssystemen kunnen nu terabytes aan data verwerken en real-time inzichten bieden dankzij AI. In tegenstelling tot het beeld van een door mensen gecreëerd wezen, zijn AI-technologieën ontworpen om menselijke capaciteiten te verbeteren en aan te vullen, niet om ze te vervangen.
Op dit moment maken we bij taken en automatiseringen gebruik van ANI (Artificial Narrow Intelligence). Deze vorm van AI voert specifieke taken uit zoals gezichtsherkenning en zelfrijdende auto's door middel van complexe algoritmen en neurale netwerken. Het wordt ‘narrow’ genoemd omdat het niet de menselijke componenten van ware intelligentie bevat. Onder de noemer ANI valt ook Machine Learning, de meest gangbare tak van AI, die we meestal bedoelen als we het over AI hebben.
Wetenschappers en AI-specialisten zijn ook bezig andere theoretische concepten van AI, zoals:
Machine Learning is een tak van kunstmatige intelligentie waarbij computers leren en verbeteren door ervaring zonder expliciet geprogrammeerd te zijn. Het gebruikt algoritmen en statistische modellen om patronen in gegevens te herkennen, voorspellingen te doen en beslissingen te nemen. Dit proces omvat het trainen van modellen op basis van grote datasets om zo nauwkeurige resultaten te verkrijgen. Toepassingen van machine learning omvatten spraakherkenning, beeldherkenning, aanbevelingssystemen en autonome voertuigen.
Je kunt Machine Learning onderverdelen in SML en UML. Daarnaast bestaat er ook de subset Deep Learning:
Supervised Machine Leaning (SML) is een methode waarbij een model wordt getraind op een gelabelde dataset. Elke trainingsvoorbeeld bestaat uit een invoer en de bijbehorende correcte uitvoer. Het model leert de relatie tussen invoer en uitvoer om voorspellingen te doen op nieuwe, ongeziene data.
Unsupervised Machine Learning (UML) gebruikt datasets zonder gelabelde responsen. Het doel is om verborgen patronen of structuren in de data te ontdekken, zoals clusters van gelijkaardige voorbeelden.
Deep Learning is een subset van Machine Learning die gebruikmaakt van neurale netwerken met vele lagen (diep). Deze vorm van Machine Learning is bijzonder effectief voor complexe taken zoals beeld- en spraakherkenning, dankzij het vermogen om hiërarchische representaties van data te leren.
Machine learning is een onderdeel van AI waarbij algoritmen worden gebruikt om systemen te laten leren van data en zichzelf te verbeteren zonder expliciete programmering. Bedrijven kunnen machine learning inzetten voor voorspellende analyses bij complexe data-analyses.
AI omvat het gebruik van data voor besluitvorming en voorspellingen. Machine learning, een subset van AI, maakt het mogelijk voor AI om te leren en slimmer te worden zonder extra programmering.
NLP stelt machines in staat om menselijke taal te begrijpen en verwerken. Het omvat zowel spraakherkenning als het genereren van natuurlijke taal. Toepassingen zijn onder andere chatbots en spraakassistenten.
Computervisie maakt het voor computers mogelijk om digitale beelden en video's te interpreteren en te begrijpen, wat nuttig is voor toepassingen zoals zelfrijdende auto's.
In robotica worden AI en sensoren gebruikt om robots taken efficiënter te laten uitvoeren. Voorbeelden zijn magazijnrobots en agrarische robots die gewassen verzorgen.
In de online marketing worden AI-programma’s zoals ChatGPT, Gemini en Copilot al ruim ingezet voor onder andere:
1. Data-analyse en voorspellende analyses
2. Contentcreatie en optimalisatie
3. Personalisatie
4. Chatbots en klantenservice
5. Advertentiebeheer
6. Social media monitoring en sentimentanalyse
7. E-mailmarketing
Bij Semwerkt zijn we sinds de introductie van ChatGPT volop bezig met het onderzoeken en implementeren van diverse vormen van AI. Het is ons doel om jouw online marketingcampagne zo efficiënt mogelijk te beheren. Daarom integreren we AI-technologieën in onze SEA-, SEO- en contentafdelingen. Ons AI-team is continu bezig met het verkennen van nieuwe ontwikkelingen en het testen van toepassingen, zodat we bij Semwerkt precies weten waarvoor we AI wel en niet kunnen gebruiken. We versnellen de processen van je campagne, zonder in te leveren op kwaliteit!
“AI kun je heel goed gebruiken als hulpmiddel. Het is zeer geschikt om met enkele taken van je dagelijkse werkzaamheden te ondersteunen.” - Thom, SEO-specialist.
Meer weten over Artificial Intelligence of ontdekken hoe onze specialisten AI voor jouw campagne inzetten? Neem dan contact met ons op door te mailen naar info@semwerkt.nl.
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!