Wat is Cross-selling?
Cross-selling is een verkoop- en marketingtechniek waarbij klanten worden aangemoedigd om aanvullende producten of diensten te kopen die te maken hebben met het product dat ze al overwegen of al hebben gekocht. Het doel van cross-selling is om de waarde van de aankoop van een klant te verhogen.
Waar wordt cross-selling gebruikt en wat is het doel?
Cross-selling wordt in verschillende sectoren gebruikt, waaronder in de e-commerce, de verzekeringssector en de telecommunicatie. Het heeft twee doelen:
1. Het verhogen van de omzet. Doordat de klant nog iets extra’s koopt (conversie), wordt de orderwaarde van de klant hoger. Dit vergroot de winst van het bedrijf;
2. Het verbeteren van de klanttevredenheid. De klant wordt beter geholpen en er wordt een complete oplossing geboden. Dit zorgt ervoor dat de klant een goed gevoel aan de aankoop overhoudt en tevreden is.
Hoe kan SEO het cross-selling effect versterken?
Cross-selling en SEO (Search Engine Optimization) zijn twee verschillende onderdelen van marketing en verkoop, maar ze kunnen samen worden ingezet om de online zichtbaarheid en omzet van je e-commercebedrijf te vergroten. Dit kan op de volgende manieren:
- Contentoptimalisatie: SEO draait om het optimaliseren van de inhoud van een website om hoger te scoren in zoekmachineresultaten. Bij het maken van productpagina's voor cross-selling doeleinden, is het belangrijk om SEO-best practices te volgen. Dit betekent relevante zoekwoorden in de productomschrijvingen gebruiken en zorgen voor kwalitatief goede content, die aantrekkelijk is voor zowel potentiële klanten als zoekmachines;
- Interne links: dit zijn links op je website die naar andere pagina's op dezelfde website verwijzen. Interne links worden gebruikt voor cross-selling kansen. Als je bijvoorbeeld op je website schrijft over een product, dan kun je interne links toevoegen naar gerelateerde producten. Dit stimuleert niet alleen cross-selling, maar het kan ook de SEO-waarde van de gelinkte pagina's verhogen;
- Blogcontent: je kunt een blog op je e-commercewebsite gebruiken om onderwerpen te bespreken die te maken hebben met je producten. Hierin kun je interne links opnemen naar productpagina's waar cross-selling plaatsvindt. Deze strategie kan niet alleen helpen bij SEO vanwege de unieke content, maar het kan ook de cross-selling kansen vergroten.
Hoe wordt cross-selling gebruikt in de e-commerce?
Cross-selling wordt veel toegepast in de e-commerce. Dit zijn enkele voorbeelden waarop dit marketingconcept kan worden ingezet:
- Productaanbevelingen: webshops maken vaak gebruik van aanbevelingsalgoritmen om producten weer te geven die mogelijk interessant zijn voor de klant op basis van hun eerdere aankopen, zoekopdrachten of het bekijken van productpagina's. Deze aanbevelingen verschijnen meestal als ‘Klanten die dit product hebben gekocht, kochten ook…’ of ‘Vergelijkbare producten’;
- Bundelaanbiedingen: het is mogelijk om productbundels te maken waarin gerelateerde items worden samengevoegd en tegen een gereduceerde prijs worden aangeboden. Zo kan een elektronicawinkel een bundel aanbieden met daarin een laptop, een draadloze muis en een laptoptas;
- E-mailmarketing: webshops kunnen gepersonaliseerde e-mails sturen naar klanten met aanbevelingen op basis van hun koopgeschiedenis en browsegedrag. Deze e-mails kunnen speciale aanbiedingen en kortingen bevatten om klanten over te halen om meer te kopen.
- ‘Vaak samen gekocht met…’: als je op een productpagina van een webshop zit, komt het vaak voor dat je onder dat product een aantal andere items ziet staan met een tekst als ‘Vaak samen gekocht met…’ erbij. Dit zijn dan producten die zeer handig zijn om ook aan te schaffen zoals een extra controller voor de spelcomputer die je aan het bekijken bent of als je een telefoon aan het uitzoeken bent, worden er onderaan de productpagina’s hoesjes voor de telefoons getoond.
Pas je cross-selling goed toe, dan verhoogt dit de klanttevredenheid en de omzet. Ben je benieuwd hoe cross-selling voor jouw website kan worden ingezet? Onze specialisten gaan graag met je in gesprek! Neem contact op door ons te bellen op telefoonnummer +31 (0)229 763 561 of stuur een mail naar info@semwerkt.nl.