Nee, FAQ is geen bijzondere manier om iemand uit te schelden. Het is een afkorting voor “Frequently Asked Questions", wat in het Nederlands “veelgestelde vragen” betekent. Op een FAQ-pagina vind je vragen en antwoorden die vaak voorkomen en die relevant zijn voor je producten, diensten of je website in het algemeen. Een FAQ-pagina bestaat om gebruikers te helpen bij het vinden van antwoorden op veelvoorkomende vragen, zonder dat ze eerst contact hoeven op te nemen met de klantenservice.
Een FAQ ziet er eigenlijk precies uit zoals deze alinea met veelgestelde vragen. Het is opgebouwd als een vraag-antwoord-pagina (Q&A).
Er bestaan veel soorten vragen, maar hebben we het over een FAQ-pagina, dan gaat het vaak over open, gerichte vragen.
Een FAQ-pagina is een vorm van structured data die heel goed is toe te passen. Deze vorm van structured data is erg populair binnen de e-commercesector.
Hoewel het internet pas sinds 1993 vrijelijk is te gebruiken, is het concept van veelgestelde vragen al heel oud. In het boek “The Discovery of Witches” (Matthew Hopkins, 1648) zat bijvoorbeeld een lijst met Certain Queries Answered (Bepaalde Vragen Beantwoord). Een hoop informatieve boeken uit de oudheid - denk aan Summa Theologica uit de dertiende eeuw - zijn geschreven met een Q&A-opbouw.
Op het internet ontstonden FAQ-pagina’s uit de beperkingen van vroege NASA-mailinglijsten. De eerste FAQ ontwikkelde zich al vanaf 1982, nog voor het internet voor consumenten beschikbaar was. Op de SPACE-mailinglijst van ARPANET werd verwacht dat nieuwe gebruikers eerdere berichten zouden downloaden. In de praktijk gebeurde dit echter niet en plaatsten gebruikers liever vragen in plaats van de archieven te doorzoeken. Het steeds herhalen van dezelfde antwoorden werd als vervelend ervaren. Daarom namen losjes verbonden groepen systeembeheerders verschillende maatregelen, zoals het regelmatig plaatsen van berichten. De afkorting FAQ werd tussen 1982 en 1985 bedacht door Eugene Miya van NASA. Daarna werd dit formaat overgenomen door andere mailinglijsten en Usenet-nieuwsgroepen. De frequentie van het plaatsen van FAQ's veranderde van maandelijks naar wekelijks en uiteindelijk dagelijks op verschillende mailinglijsten en nieuwsgroepen. De eerste persoon die een wekelijkse FAQ plaatste, was Jef Poskanzer. Eugene Miya experimenteerde met de eerste dagelijkse FAQ.
Klinkt dit allemaal erg ingewikkeld? Lees dan ook eens over de geschiedenis van het internet.
Tegenwoordig zijn FAQ-pagina’s een belangrijk onderdeel van bijna iedere website. Vaak gaat het om een op zichzelf staande pagina die via links of een navigatiebalk makkelijk wordt gevonden. Met het plaatsen van een FAQ-pagina behaal je verschillende SEO-doelen, bijvoorbeeld:
Ook verminder je de werkdruk voor je klantenservicemedewerkers, omdat je potentiële klanten niet voor iedere vraag die ze hebben contact op hoeven te nemen.
Er bestaan uitzonderingen op het vraag-antwoordformaat waarin FAQ-content meestal is geschreven, bijvoorbeeld voor video games. Op het internet worden deze uitzonderingen echter nauwelijks ingezet.
Wil jij meer weten over FAQ-pagina’s of wil jij dat een SEO-specialist en een content-specialist voor je website een duidelijke FAQ-pagina maken? Bij Semwerkt helpen we je graag! Neem contact met ons op via ons directe nummer +31 (0)229 763 561 of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl.
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!