De hreflang-tag is een attribuut in de head-sectie van een pagina of de sitemap, waarmee je aangeeft voor welke taal en welke regio een website is bedoeld. Door een hreflang-tag te gebruiken, kunnen zoekmachines een meertalige website in de juiste taal aanbieden in bepaalde regio’s. Dit is vooral handig in meertalige landen zoals België en Zwitserland.
Naast het feit dat een hreflang-tag zorgt dat je website in de juiste taal wordt aangeboden, kan zo’n tag helpen bij het voorkomen van problemen met duplicate content. Ben je bijvoorbeeld actief in België en Nederland en heb je voor beide landen een aparte versie? Dan is veel content op de sites waarschijnlijk hetzelfde. Dit ziet Google als duplicate content. Met de hreflang-tag geef je aan dat deze website-versies bedoeld zijn voor verschillende talen en landen, waardoor Google de content niet meer als duplicate content ziet.
Een hreflang-tag zorgt er dus voor dat de website in de juiste taal wordt weergegeven, maar hoe werkt dat nu precies? Er wordt in ieder geval gekeken naar het IP-adres, de ingestelde taal in Google en de historie van zoekopdrachten en bezochte websites. Op die manier kan Google erg nauwkeurig bepalen welke taal relevant is voor een gebruiker.
Het is belangrijk om de hreflang-tag juist in te stellen. Anders kunnen versies van de website in de verkeerde regio’s worden getoond en is de gebruikerservaring erg slecht. Hieronder lees je stap voor stap hoe je een hreflang-tag juist instelt:
Nederland: <link rel=”alternate” hreflang=”nl-NL” href=”https://www.semwerkt.com/nl” />
BE/NL: <link rel=”alternate” hreflang=”nl-BE” href=”https://www.semwerkt.com/be/nl” />
FR/NL: <link rel=”alternate” hreflang=”fr-BE” href=”https://www.semwerkt.com/be/fr” />
Engeland: <link rel=”alternate” hreflang=”en-EN” href=”https://www.semwerkt.com/en” />
Canada: <link rel=”alternate” hreflang=”en-CA” href=”https://www.semwerkt.com/ca” />
X-default: <link rel=”alternate” hreflang=”en-EN” href=https://www.semwerkt.com/en” />
Hier lees je wat elk onderdeel van de code betekent:
Het is belangrijk om de juiste taal- en regiocodes te gebruiken. Wanneer je dit verkeerd doet, zullen bepaalde pagina’s in de verkeerde landen worden getoond, wat de gebruikerservaring negatief beïnvloedt. Gebruikers krijgen pagina’s te zien in talen die ze niet begrijpen en zullen hoogstwaarschijnlijk je website direct verlaten, een bounce dus. Op deze pagina vind je een lijst van de juiste code voor vrijwel elk land en elke regio. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat je voor de taalcode het ISO 639-1 formaat moet gebruiken en voor de regiocode het ISO 3166-1 alpha-2 formaat.
Wanneer je website in verschillende landen beschikbaar is, kan het voorkomen dat er gebruikers op je website komen uit regio’s met een taal waarvoor je geen pagina hebt gemaakt. Om die gebruikers toch te kunnen voorzien van een bruikbare website, kun je ze bijvoorbeeld verwijzen naar de Engelstalige versie.
Dit doe je middels de hreflang=”x-default”. Wanneer Google in de andere hreflang-tags geen relevante versie kan vinden voor de gebruiker, zal het naar de x-default hreflang kijken. Zouden we de gebruiker in dit geval bijvoorbeeld willen doorsturen naar de Engelse website? Dan ziet de x-default hreflang er zo uit:
<link rel=”alternate” hreflang=”x-default” href=”https://www.semwerkt.com” />
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!