Het woord advertorial is een samenvoeging van de woorden advertentie en editorial. Een advertorial is dan ook een advertentie die de opmaak van een redactioneel artikel heeft, zodat de lezer de tekst niet zozeer als advertentie beschouwt. Advertorials zijn bedoeld om producten en diensten onder de aandacht van lezers te brengen. De boodschap is altijd commercieel, maar heeft de uitstraling van een blogartikel of een nieuwsartikel. Door een advertentie redactioneel te presenteren lijkt het alsof dit soort artikelen meer waarde bevatten dan een gewone advertentie. Zo wek je de interesse van je lezer.
Advertorials hebben een aantal kenmerken:
Een advertorial is één van de reclame-uitingen die je tijdens een marketingcampagne kunt inzetten. Advertorials hebben de volgende voordelen:
Om een advertorial goed in te zetten, moet die aantrekkelijk zijn voor de lezer. Daarom moet een goede advertorial actueel zijn, belangstelling wekken en autoriteit uitdragen.
Om de belangstelling van je lezer te wekken, is het belangrijk dat je je verplaatst in de doelgroep waarvoor je schrijft. Wat is het probleem dat je lezer heeft en hoe ga jij dat oplossen? Waarom hebben ze het product of de dienst in jouw advertorial nodig?
Een advertorial komt over als een ‘normaal’ artikel of als een blogpost. Daarom is het belangrijk dat de informatie die je geeft actueel is. In december heb je het bijvoorbeeld over Sinterklaas of over de kerst, terwijl je in de zomer over het warme weer schrijft. Dit is anders dan bijvoorbeeld een landingspagina, die het hele jaar door relevant moet zijn.
Schrijf je een advertorial, dan kun je meer over je product, dienst of bedrijf vertellen dan je in een ander soort reclame-uiting zou doen. Geef jij de juiste informatie, bijvoorbeeld over hoe jouw product werkt of waarvoor je het kunt inzetten, dan straal je autoriteit uit. Zo heeft je advertorial meer nieuwswaarde en wek je het vertrouwen van je lezers, die daardoor sneller de stap maken om jouw product te kopen.
Een advertorial wordt vaak met een zakelijke schrijfstijl geschreven. Door te overdrijven kom je namelijk niet meer geloofwaardig over en is het duidelijker dat je tekst een advertentie is. Toch zijn er uitzonderingen, want je advertorial moet ook passen bij de doelgroep die het artikel leest en bij de website waarop je het artikel plaatst. Een advertorial die bijvoorbeeld op een website voor tieners wordt geplaatst heeft daardoor een heel andere stijl dan een advertorial die op een nieuwssite komt te staan.
Wil jij goede advertorials laten schrijven door specialisten in content en SEO? Neem dan contact met ons op! Bereik ons telefonisch via +31(0)229 763 561 of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl.
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!