Je ranking is de positie die je in de zoekresultaten hebt, gebaseerd op de score die Google toekent aan jouw webpagina (PageRank). Deze score geeft aan hoe populair die pagina is, gemeten aan de hand van het aantal verwijzingen van andere websites naar de jouwe. PageRank is slechts een van de ranking-factoren. Daarnaast wordt ook nog gekeken naar andere zaken zoals laadsnelheid en de waarde van de informatie die op je pagina is te vinden (helpful content).
Als je het over ranking hebt, denken veel mensen gelijk aan PageRank. Maar om je ranking te bepalen, kijkt Google nog naar een aantal andere factoren:
Vroeger was je PageRank de belangrijkste factor bij het bepalen waar jouw website zou verschijnen in de organische zoekresultaten. Tegenwoordig zijn er echter meerdere factoren van invloed en garandeert een hoge score dus niet per se een hoge positie in de zoekresultaten.
Voor zover we weten, berekent Google de ranking van een pagina als volgt:
PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))
De score van een pagina (A) wordt beïnvloed door de populariteit van andere pagina's (T1 tot Tn). Het gedeelte (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn)) in de formule vertegenwoordigt de gemiddelde PageRank-scores van pagina's die naar pagina (A) linken.
(1-d) geeft aan hoe waarschijnlijk het is dat een gebruiker een willekeurige pagina selecteert in plaats van de zoekmachine te gebruiken. De letter 'd' staat hier voor de "dempingsfactor" en beschrijft de kans dat een gebruiker doorklikt naar een andere pagina. De waarde van 'd' is meestal 0,85.
PageRank is ontwikkeld door Larry Page en Sergey Brin terwijl zij in de late jaren negentig aan Stanford University studeerden. De formule waarmee ranking wordt berekend, werd in 1996 voor het eerst beschreven in hun onderzoekspaper met de titel "The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine".
De PageRank-formule was een revolutionaire stap in zoekmachinetechnologie. Het idee achter ranking was om webpagina's te rangschikken op basis van hun linkstructuur en de relatieve autoriteit van de pagina's die naar hen linken. Het concept is gebaseerd op het idee dat pagina's die door andere belangrijke pagina's worden gelinkt, waarschijnlijk zelf ook belangrijk zijn.
De oorspronkelijke PageRank-formule werkte door elke webpagina een PageRank-score toe te kennen op basis van het aantal inkomende links en de kwaliteit van die links. Hoe meer kwalitatieve links een pagina had, hoe hoger de score ervan zou zijn. Deze scores werden vervolgens gebruikt om de volgorde van zoekresultaten te bepalen.
Google werd gelanceerd in 1998 en ranking speelde een grote rol in het succes van de zoekmachine. Het gaf Google een concurrentievoordeel ten opzichte van andere zoekmachines omdat het resulteerde in meer relevante zoekresultaten.
In de loop der jaren heeft Google de PageRank-formule meerdere keren aangepast en verfijnd. Het bedrijf introduceerde meerdere andere factoren om zoekresultaten te ranken, waaronder de kwaliteit van de inhoud, gebruikerservaring en vele andere signalen. PageRank speelt nog steeds een rol in de volgorde van zoekresultaten, maar het is niet de enige (of zelfs de belangrijkste) factor.
Het doel van SEO (Search Engine Optimization) is om met je website hogere posities in de zoekmachine te halen. Websites worden geoptimaliseerd voor de gebruiker, met het Google-algoritme in het achterhoofd. Het Google-algoritme verandert echter voortdurend. Bovendien worden websites die duidelijk misbruik maken van het Google-algoritme streng gestraft. Misbruik maken gebeurt bijvoorbeeld door middel van Black Hat SEO. Een aantal jaar geleden was onder andere Cloaking heel populair. Dit betekende dat een website één versie van een URL, pagina of stukje inhoud toont aan zoekmachines voor het doel van ranking, terwijl het een andere versie toont aan de daadwerkelijke bezoekers.
Wanneer je adverteert binnen een zoekmachine zoals Google, wordt dit zoekmachine-adverteren of Search Engine Advertising genoemd. De rangorde van advertenties wordt niet direct bepaald door de PageRank-formule. Wel kan het indirect invloed hebben. Sta je organisch hoog, heb je veel bezoekers en wordt je pagina goed gewaardeerd, dan kan dit gunstig zijn. En omdat PageRank te maken heeft met ranking, heeft PageRank dus een heel invloed op SEA.
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!