Wat is organisch verkeer?

Je hebt flink geïnvesteerd in je website, dus het is logisch dat je wilt dat bezoekers die weten te vinden. Maar hoe trek je die bezoekers aan zonder meteen advertentiebudget in te zetten? Eén van de manieren om dit te doen, is via organisch verkeer. Deze term verwijst naar bezoekers die via zoekmachines - zoals Google of Bing - op je website terechtkomen, zonder dat je daarvoor betaalt. Ze zoeken iets, jouw website verschijnt in de resultaten en ze klikken door. Kortom, organisch verkeer is verkeer dat ontstaat door een goede vindbaarheid in zoekmachines.

Wat is het verschil tussen organisch verkeer en betaald verkeer?

Organisch verkeer onderscheidt zich duidelijk van betaald verkeer. Betaald verkeer komt van bezoekers die op je website belanden via advertenties, zoals Google Ads of gesponsorde social media posts. Het voordeel van betaalde advertenties is de snelle zichtbaarheid, maar daar betaal je ook voor per klik. Organisch verkeer daarentegen kost geen geld per klik, maar vraagt wel tijd en inspanning om goed te scoren in zoekmachines. Zo bouw je duurzame, langdurige resultaten op die blijven groeien.

Hoe kom je aan organisch verkeer?

Organisch verkeer opbouwen doe je door SEO-technieken toe te passen, waaronder:

1. Kies de juiste zoekwoorden

Wat zoekt jouw doelgroep precies? Door relevante zoekwoorden te kiezen en ze strategisch in je content te verwerken, geef je zoekmachines een duidelijk signaal dat jouw website aansluit bij de zoekvraag. Zorg wel dat je zoekwoorden natuurlijk inzet. Overmatig gebruik (spam) wordt door Google afgestraft en kan juist negatieve effecten hebben. Ook wordt het steeds belangrijker dat de content aansluit op de zoekintentie. Het verwerken van het woord ‘rode fiets’ in een blog over fatbikes zal bijvoorbeeld minder goed werken.

2. Bied waardevolle content

Google beloont websites die waardevolle, informatieve en unieke content bieden. Zorg dus dat jouw site meer is dan een opsomming van zoekwoorden. Bied echt nuttige informatie waar je bezoekers iets aan hebben. Denk aan blogs, handleidingen of tips die je doelgroep verder helpen. Regelmatig nieuwe content zorgt niet alleen voor meer bezoekers, maar zorgt er ook voor dat ze langer blijven en vaker terugkomen. Het kan ook helpen om verouderde content regelmatig te updaten.

3. Verbeter je technische SEO

Een snelle en gebruiksvriendelijke website is voor SEO heel belangrijk. Zoekmachines beoordelen je website op factoren zoals laadsnelheid, mobiele toegankelijkheid en URL-structuur. Ook als gebruikers je website bezoeken, vinden ze het onbewust heel belangrijk dat alles goed werkt. Een site met een hogere laadsnelheid, heeft bijvoorbeeld een groter bouncepercentage (onmiddelijke websiteverlaters) en dus minder waardevolle bezoekers. Zorg daarom dat je site goed werkt, zowel op desktop als mobiel. Hiermee verbeter je niet alleen je positie in de zoekresultaten, maar bied je je bezoekers ook een betere ervaring.

Waarom is organisch verkeer belangrijk voor je site?

Organisch verkeer is waardevol om twee redenen. Ten eerste is het ‘gratis’ (het kost wel tijd, waar je bij een online marketingbureau natuurlijk voor betaalt). Dit betekent dat je zonder advertentiebudget bezoekers trekt, wat vooral op de lange termijn voordelig is. Ten tweede is organisch verkeer vaak van hogere kwaliteit: bezoekers die via zoekmachines komen, zijn gericht op zoek naar wat jij te bieden hebt. Dit maakt de kans groter dat ze langer blijven en in actie komen, bijvoorbeeld door een aankoop te doen of contact op te nemen.

Hoe lang duurt het opbouwen van organisch verkeer?

Het opbouwen van organisch verkeer is geen quick fix. SEO is een langetermijnstrategie; het kan zelfs maanden duren voordat je resultaten ziet. Dit vraagt om geduld, maar als je blijft werken aan je SEO-strategie, betaalt de investering zich uiteindelijk dubbel en dwars terug.

Hoe meet je organisch verkeer?

Wil je weten of je inspanningen resultaat opleveren? Met tools zoals Google Analytics en Google Search Console kun je nauwkeurig meten hoeveel bezoekers via zoekmachines op je site komen, welke zoekwoorden ze gebruiken en welke pagina’s populair zijn. Deze data geeft waardevolle inzichten om je SEO-strategie verder te optimaliseren.

Klaar voor meer organisch verkeer? Laat ons je helpen

Wil je jouw website écht laten groeien met organisch verkeer? Neem dan contact met ons op via info@semwerkt.nl, of bel naar 0229 - 763 561. Samen ontwikkelen we een strategie die de vindbaarheid van jouw website naar een hoger niveau tilt.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!