Wat is een Google Core Update?

Google maakt meerdere keren per jaar wijzigingen aan het zoekalgoritme, met als doel om de manier waarop organische zoekresultaten worden gerangschikt te verbeteren. Deze algemene updates worden ook wel de ‘Google Core Updates’ genoemd. 

“Core-updates zijn ontworpen om ervoor te zorgen dat we onze missie waarmaken om nuttige en betrouwbare resultaten te leveren aan zoekers. Deze wijzigingen zijn breed van aard en richten zich niet op specifieke websites of individuele webpagina's. Naarmate de content op het web verandert, evalueren en updaten we onze systemen om als geheel gelijke tred te houden.” - Google.

In het kort:

  • Naam: Google Core.
  • Uitgerold: meerdere malen per jaar.
  • Focus op: het zoekalgoritme.

Hoe verschillen Google Core-updates van andere Google-updates?

Het verschil tussen een Google Core Update en andere (soms kleinere) Google-updates ligt in het doel van de wijzigingen. Een Google Core Update brengt brede veranderingen aan in de zoekalgoritmes en -systemen. Deze updates zijn niet gericht op specifieke websites of pagina's, maar hebben als doel om de algehele zoekervaring van gebruikers te verbeteren en meer nuttige, betrouwbare resultaten te leveren.

Andere Google-updates richten zich vaak op specifieke aspecten van het algoritme - zoals snelheid, mobiele bruikbaarheid of specifieke rankingfactoren - en hebben doorgaans minder impact op grote aantallen websites.

Wat is het gevolg van Google Core Updates voor SEO?

Hoewel Google Core-updates zich niet op specifieke aspecten van het search-algoritme richten, kunnen ze wel leiden tot veranderingen aan de positie van je website in de zoekresultaten. Als er bijvoorbeeld een daling in verkeer is die samenvalt met een core-update, kan dat een indicatie zijn dat je content moet verbeteren om beter te presteren volgens de nieuwe standaarden van Google.

Google meldt zelf dat een kleine daling in positie (bijvoorbeeld van plek 2 naar plek 4) geen drastische maatregelen vereist, terwijl een grote daling (bijvoorbeeld van plek 4 naar plek 29) om een diepere evaluatie van je website vraagt.

Hoe optimaliseer je je website voor Google Core Updates?

Om je website te optimaliseren voor Google Core-updates, kun je de volgende stappen volgen:

  • Focus op de kwaliteit van je content: zorg ervoor dat je content nuttig, betrouwbaar en gericht op de gebruiker is.
  • Analyseer getroffen pagina's: bekijk eventueel de pagina's die het meest zijn beïnvloed door de laatste core-update en vergelijk deze met andere goed presterende pagina's op het web. Probeer te begrijpen waarom deze pagina's mogelijk beter presteren.
  • Vermijd quick fixes: vermijd het maken van snelle aanpassingen op basis van geruchten over wat slecht is voor SEO. Focus in plaats daarvan op langdurige, zinvolle verbeteringen die gericht zijn op de gebruiker.
  • Verbeter de leesbaarheid en navigatie: overweeg of het herschrijven of herstructureren van je content het gebruiksvriendelijker maakt voor je bezoekers.
  • Verwijder slechte content alleen als laatste optie: verwijder alleen content als die echt onbruikbaar is en niet verbeterd kan worden. Als je bijvoorbeeld content hebt die voor zoekmachines in plaats van gebruikers is gemaakt, kan het verwijderen hiervan de prestaties van je site verbeteren.

Hulp nodig?

Wil je je website duurzaam optimaliseren, zodat die beter wordt gevonden in zoekmachines zoals Google? Onze specialisten staan voor je klaar. We zijn altijd op de hoogte van de laatste updates, zodat we je campagne waar nodig kunnen bijsturen. Is er een grote update die impact op je rankings heeft? Dan onderzoeken we meteen hoe dat komt. Zo hoef jij je zelf geen zorgen te maken over de vindbaarheid van je website! Neem contact met ons op door te bellen naar 0229 - 763 561, of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!